Vakanties & Weekend Trips

Harbin, hier ben ik dan! - Harbin here I am!

Nog voor schema geland, dat is ook wel eens leuk voor de verandering. Terwijl het vliegtuig nog taxiede, zag ik al aardig wat sneeuw liggen, maar niet op de banen. Daar kunnen Londen, Frankfurt etc. een puntje aan zuigen. Eenmaal uit het vliegtuig snel naar de aankomsthal. Dit keer hoef ik niet op mijn bagage te wachten, ik reis licht en heb alleen maar handbagage mee (welke ik vast en zeker had moeten inchecken zouden ze ‘m gewogen hebben).
In de aankomsthal aangekomen word ik gelijk gebombardeerd door illegale taxi's. Die zullen vast denken: die arme buitenlander moeten we voor de kou behoeden door hem snel in onze auto te mikken en woekerprijzen te vragen. Helaas voor hun is deze buitenlander soms nog wel een beetje bij de les, de herinnering van de taxi die mij hier vorige keer tijdens een zakenreisje had belazerd zat nog goed in mijn geheugen en ik ging daarom maar met de bus richting het centrum. Maarja, waar staat dat ding. Niets aangegeven in de hal, ik maar naar buitenlopen, natuurlijk de uitgang genomen die het verste weg is van al die afzetters. Sta ik welgeteld een seconde of 2 buiten en ik voel me een aparte kriebeling in me neus, en ja hoor, dat kleine beetje vochtigheid van me verkoudheidje is al bevroren! Van de positieve kant gezien, het is in ieder geval beter dan dat het constant naar buiten loopt. De bus heb ik snel gevonden, die staat natuurlijk aan de andere kant, waar ook al die afzetters stonden. Mij niet laten kennen en de kou trotserend ben ik via de buitenkant naar de bus gelopen. De eerste ijsdoop heb ik hierbij overleefd.
De bus reed in stevig tempo door en een taxi had heus niet veel sneller geweest. Onderweg kreeg ik al een wazig voorproefje te zien van wat mij te wachten staat, de ramen waren allemaal bevroren en meer dan wat contouren van ijssculpturen en lichtjes kon ik niet zien. De buschauffeur was zo aardig om naar mijn zitplek toe te lopen (ipv door de bus te schreeuwen 'HEY BUITENLANDER HIER UITSTAPPEN!!!') om te vertellen dat ik uit moest uitstappen omdat deze halte het meest dichtbij gelegen is van mijn hotel. Toen ik buiten stond kwam ik erachter dat hij ook al een taxi voor mij had aangehouden die mij verder zou rijden naar het hotel. Topservice! Verwend door deze service viel de taxi toch wel tegen, ik moest van de overkant van de straat naar het hotel lopen, welgeteld een meter of 10. Precies voor de deur stoppen en de rode loper uitrollen was waarschijnlijk teveel gevraagd... Hoewel, het hotel had een roodachtig tapijtje bij de deur liggen en er kwam zelfs iemand de automatische-draaideur-die-niet-werkte met de hand voor mij draaien zodat ik zonder een vingertje te verroeren naar binnen kon lopen. Die weten hoe het hoort, Björn komt en zij staan voor mij klaar. Mmmm, ik geloof dat het tijd voor een slaapje wordt want de arrogantie begin te de overhand te krijgen...


Harbin here I am
This must be a lucky trip, I arrived ahead of schedule, which is a very unique experience for me. At the airport many illegal taxi drivers were hoping to fish some dough outta my pocket, but they already screwed me once while I was here for business before. This time, smart person that I am, I was planning to take the bus and only take a taxi once I arrive downtown. Long distance trips in Harbin, I don't do that by taxi anymore after I got dumped on the freeway before... Intracity on the other hand, is still ok here.
My decision proved to be a wise one (of course, as my decisions always are...). I had the friendliest busdriver I have ever encountered before. Prior to getting on the bus, I asked him if he could inform me where I should get off in order to be as close to my hotel as possible. Friendly as he was, he walked all the way to the back of the bus where I was sitting to tell me that I should get of there (instead of shouting through the whole bus: 'HEY FOREIGNER GET OFF HERE', as they so much like to do in public). Once outside I was very surprised, the bus driver was so friendly that he had already hailed a cab for me. Talking about good service!
After this great experience the taxi was, well, as they usually are. They get you were you want, only because they have to and not because they want to. Instead of stopping directly in front of the door he kicked me out on the other side of the street, forcing me to walk a horrible big distance of aprox. 10m! I guess it was too much to ask of the driver to roll out a red carpet for me... Although, the hotel did have a reddish looking carpet and someone even came to manually move the automatically-revolving-door-that-didn't-work so I could enter the building without even lifting a finger. At least those people know how it should be: Björn is coming and my wish is their command. Mmmm, I think it's about time to go to sleep ‘cause the arrogance is starting to take over...

Reacties

Reacties

Lw

Ok, ik ging dus voor de gein het weer checken in harbin.
-37 omg, dat wordt met de kleren aan slapen + 3 dekens en verwarming hehe.
Wens je iig veel plezier daaro!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!