Vakanties & Weekend Trips

Stalin Park, Sun Park, Polarland, Ice and Snow World

Goedemorgen zeg, dat is me een snelcursus wakker worden. Vanuit een lekker verwarmde kamer zo de vrieskou in. Wolkjes adem, leuk als t je kan verwarmen, minder als ‘t op je bril gaat condenseren want die is dan in 1 seconde gelijk bevroren en dan kan je gelijk niets meer zien. Jammer dus voor die sjaal, die bleef ongebruikt want die verergerde het probleem alleen maar.
Als eerste maar naar het Stalin Park, dat aan de oever van de Songhua rivier ligt. De pilaar in het park is een Flood Control Monument en verder stond er slechts één ijskasteel met glijbaan. De rivier was leuk ingericht als activiteitencentrum waar je kon schaatsen, ijsfietsen en met buggies over het ijs kon racen. Ook was er de mogelijkheid om per paard en wagen over het ijs gereden te worden. Dit heb ik maar niet gedaan, zag het niet zitten om tranende allergie ogen te krijgen van die paarden en daarmee mijn ogen te doen bevriezen.
Het Sun Park ligt aan de overkant van de Songhua rivier en ik dacht dat ik wel naar de overkant kon lopen zoals vermeld in de reisgids. Helaas bleek dit volgens lokale bevolking niet mogelijk ze zijn... Dan maar met de taxi ... voor een meter of 10. Hij deed zich stom voor en probeerde mij te doen geloven dat hij niet wist waar ik heen wilde. Aan mijn uitspraak lag het niet, andere Chinezen begrepen het wel. Deze afzetter had er dus geen zin in. Kwam dat door het kaartje dat ik in de hand had en dus gelijk zou merken als hij een omweg zou maken???
De volgende taxi had ik al snel te pakken, maar deze had ik achteraf gezien beter voorbij kunnen laten rijden. Met mijn stomme kop heb ik niet de auto bekeken voordat ik instapte. Tijdens het rijden merkte ik dus pas op dat op de voorruit na alle ramen bevroren waren en de chauffeur niet veel naast en achter hem kon zien. Oké, dat valt op zich nog mee, ook als je het verkeer kan zien letten Chinezen over het algemeen niet op dus ik zag daar geen extra risico's in. Niet leuk was dat het stervenskoud was in die bak schroot. Vrijwel elke taxi/auto is warm binnenin, ook hier in noord China, en ik kies uitgerekend de koudste van de koudste.
Sun Park dan, hier staan allerlei verschillende soorten sneeuwsculpturen. Deze verschilde erg, van 'leuk maar niet echt super' tot zeer indrukwekkend. Vele sculpturen waren op Italië gericht, van pizza eters en carnavalsmaskers tot de Ponte Vecchio uit Florence aan toe. Ook Paul de octopus was vereeuwigt (nouja, tot het gaat dooien tenminste) als sculptuur.
Bij de uitgang van Sun Park was gelijk de volgende bezichtiging, Polarland. Het was een soort van indoor-dierentuin met shows zoals in Dolfinarium (maar verre van de kwaliteit van Dolfinarium). De shows waren slecht en de presentator (helaas bij elk dier de gelijke) was een schreeuwerige type. Aangezien de meeste bezoekers blijkbaar uit Korea (laten we maar aannemen het Zuiden) kwamen, werd de show grotendeels in Koreaans vertaald. Leuker was het om naar de dieren zelf te kijken, van ijsvos pupjes tot grote ijsberen.
Polarland had een shuttlebusje naar de Ice and Snow World. Hier staan alle grote ijssculpturen, inclusief wat Disney karakters. De Ice and Snow World is een soort van attractiepark gemaakt uit ijs. Een skibaantje en sleebaan waren gemaakt en het zag er leuk uit om dat ook zelf te doen. Helaas had de kou mij goed te pakken en leek het mij niet verstandig om 20 minuten vrijwel stil te staan in de wachtrij. Dan maar de show bekijken in het theater. Dit was jammer genoeg niet echt leuk, een groepje (Russische???) dansers die weliswaar beter dansten dan ik, maar goed ingestudeerd en belangrijker, interessant en leuk om naar te kijken, was het zeker niet. De zaal liep vanaf het begin af aan dus ook leeg en ik bleef ook alleen maar wat langer zitten totdat mijn tenen weer een beetje opgewarmd waren. Dan was het leuker om buiten nog maar eventjes de kou te trotseren en ik heb zo lang als mijn voeten het aan konden rondgelopen en mijn ogen uitgekeken naar al die ijssculpturen.

Stalin Park, Sun Park, Polarland, Ice and Snow World
I cannot imagine a better way to wake up: from a nicely heated room into the freezing old where even your own breath causes your glasses to freeze. The day began with a quick visit to the Stalin Park, on the banks of the Songhua River. There was a monument here as well as one ice castle with slide. I quickly continued on by taking very likely the coldest taxi in whole Harbin to the Sun Park. It's a big park with dozens of snow sculptures. On some sculptures they were even working. There was an Italian atmosphere since a lot of statues depicted something Italian: pizza, carnivals mask and even the cathedral and Ponte Vecchio of Florence. Paul the Octopus was there as well...
Besides the Sun Park is Polarland, more or less an indoor zoo with arctic animals. There were some shows as well, but the animals itself were a lot nicer to look at than the shows, due to the horrendous presentation (read: screaming) skills of the hosts.
The day was rounded off with a visit to the Ice and Snow World, where the biggest ice sculptures I have ever seen were located. During daylight they were already pretty, but at night the lights turned on and it became an even better sight to behold. In the park were also many recreational activities such as sledging or skiing. I didn't do any of these as the waiting times were very Chinese (exceptionally long waiting for a 10 second experience). Instead I chose to walk around for as long as my feet could bear the extreme temperatures of minus 25 degrees give or take. To warm up a bit and went to the on-site theater and this was strictly for warming up, as the dance show performed by most likely some Russians was far from interesting. Warmed up an all I went back outside, to enjoy the ice sculptures a bit more. By the time my feet felt like a block of ice t was time to go back to the hotel. Tomorrow is another day.

Reacties

Reacties

jan

pragtige plaatjes en het is weer schitterend verwoord

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!