Vakanties & Weekend Trips

Central Street, Joden, Turken en Zhaolin Park

Net zoals gister was de klap van de kou bij buitenkomst adembenemend. Deze dag hou ik het wat dichter bij het hotel en begin gelijk bij de voordeur: Central Street (Zhongyang Da Jie). Deze autovrije winkelstraat heeft een Russische atmosfeer. Klinkertjes, Russische souvenirswinkels en de standaard winkels die je in elke Chinese stad vind. Deze combinatie is erg leuk om te zien en maakt van de Central Street één van de leukste straten die ik tot nog toe in China ben tegengekomen. Aan deze straat gelegen waren verscheidene cafeetjes. Voor mijn gevoel was het nog minstens 5 graden kouder als de dag ervoor en ik ben dan ook maar, watje dat ik ben, er snel eentje ingevlucht voor een ontbijtje: warme chocolademelk met een chocolade mousse met slagroom. Ik was het niet van plan, maar er was behalve gebak niets anders te eten en ik kon helaas helaas helaas niets anders. Uit tegenzin heb ik deze maaltijd maar tot mij genomen J

Het verleden van Harbin is hier nog duidelijk zichtbaar. Aan het einde van de Central Street is de oude Joodse Synagoge en een blok verder de nieuwe. Door nog een blok verder te lopen kwam ik uit bij de Turkse Moskee. Turken of moslims heb ik er totaal niet gezien, misschien dat de moskee daarom compleet gesloten is? Rondom de synagogen waren nog een paar gebouwen van Joodse komaf.

Na zo’n inspannende religieuze morgen die mij helaas geen warmte bood, was het tijd om maar even wat te lunchen en vooral om op te warmen. Na een snelle hap en lange zit naast de kachel, ging ik weer verder, naar het Zhaolin Park. In dit park in het centrum van Harbin vind ook een deel van de ijsshow plaats. Overdag zijn de sculpturen helaas niet zo indrukwekkend als in de avond, zonder de lichteffecten zijn sommige creaties lastig te zien. Ondanks het gemis van de lichteffecten bleef het een mooi gezicht. In dit park wordt ook de sculptuur wedstrijd gehouden. Deze bouw van de sculpturen vindt achter gesloten deuren plaats, maar als je doet alsof je stom bent loop je dus gewoon door de deur om even een kijkje te nemen, ben hier tenslotte maar één keer en als ik me kapot vries dan wil ik natuurlijk wel waar voor mijn geld.

Vanwege het daglicht had ik het hele park vrijwel voor mij alleen, meer dan een handjevol andere bezoekers heb ik niet gezien en dat had natuurlijk zijn voordelen. Rond een uur of twee was de kou mij helaas teveel geworden en moest ik het afleggen tegen de natuur.

Eenmaal terug in het hotel besloot ik maar gelijk door te gaan naar het vliegveld. Normaal gesproken zou ik niet vier uur van te voren naar het vliegveld vertrekken, maar ik had verder niets te doen en het vooruitzicht van even bijkomen in de eerste klas lounge leek mij geen slecht idee. Dit was het dus wel, de lounge was gewoon vies en er zaten de meest asociale Chinezen en nog slechter personeel (ook nog wat rare Russen die of doof waren of zich nergens wat van aan trekken). Een stelletje idioten had de TV zo keihard aanstaan, dat ik met oordoppen in nog steeds pijn in mijn oren had van die TV. Aankondigingen over vertrekkende vluchten kon ik nieteens meer verstaan en het personeel vond dit blijkbaar geen probleem, na beklag deden ze niets aan de situatie. Vlieg ik eens een keertje eerste klas, kan ik nog nieteens van de extra service genieten ook. Maar goed dat het ticket de zelfde prijs was als economy, anders had ik mij zeer bekocht gevoeld.

Na wat vertraging vertrokken we eindelijk richting Hangzhou. Deze stedentrip is ook weer voorbij. Bij aankomst in Hangzhou merkte is echter al snel dat de kou met mij was meegekomen...

Central Street, Jews, Turks and Zhaolin Park

Harbin’s biggest advantage, heaters inside buildings that keep you nicely warm, are a real slap in the face once you set foot outside. The day before I was outside for such a long time, that I decided to do it a bit slower today. I started right at the front door of the hotel: Zhongyang Dajie, aka Central Street. It’s a carfree cobblestone street, lined with Russian souvenir shops as well as the standard Chinese shops and some welcoming cafes. This combination made for a nice stroll and it’s one of the nicest streets I’ve seen so far in China.

Today the weather felt even colder than the day before and with such nicely looking cafes around it didn’t take long before I decided to enjoy my breakfast in one of them. Breakfast turned out to be a real punishment. Normal food was not available; instead they only had cake and pie. How horrible to start the day with a hot coco and chocolate mouse with whipped cream, what did I do to deserve such a punishment? J

After this breakfast I continued southwards on the Central Street to end up at the Jewish corner: two synagogues and what used to be a shelter that was run by the Jews. Feeling suddenly very religious I continued another block to check out the abandoned Turkish Mosque.

As I decided earlier on to take it slower today, I went indoors for a timely lunch and more importantly to warm up. After regaining some senses in my feet again, my cue that I’m ready for another cold shock, I continued to the Zhaolin Park. In this park is another ice sculpture event going on. Sadly during the day the sculptures are less nice looking as the lights aren’t on, but they are still impressive. I managed to get a sneek peek at the competition area. It’s officially closed off for the public while work is still in progress, but act like an idiot and pretend you don’t understand what the fences mean and you earned yourself a little look.

After having seen two ice parks, one snow park, an indoor polarland, a Russian street, synagogues and a mosque, I gave in and acknowledged that the cold has won. I couldn’t bear it anymore so I decided to go to the airport very early. Going back to Hangzhou, so looking forward to temperatures that are not freezing cold. How annoyed I was to find out that upon arrival it was -4 degrees in Hangzhou. I couldn’t beat the cold in Harbin and it seems that Mother Nature is not done with me yet…

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!